15 Mar 2012

Mengaktifkan semula nombor Prepaid Celcom yang sudah tidak aktif.

Saya ada satu nombor prepaid celcom yang lama dah tak tertop-up, hp yang digunakan utk nombor celcom tu pula dah lama tak ON. Bila saya ON hp tu, tertera kat atas screen “service not available” Ini mesti pasal tak top-up dengan sekian lama, skrg baru nak terhegeh-hegeh untuk top-up.

Top-up card dah ada dlm tangan, pastu guna pula handphone orang len utk cuba top up, tapi bila dah dimasukkan angka top-up yg tertera kat top-up kad tu, ia kena reject :*(

 Balik-balik sora merdu tu kata “please try again” . Check punya check, punya check… rupa-rupanya last top-up ialah tahun lepas bulan November.
Jadi saya pun call lah Celcom Customer Careline (0193000910). Customer service staff yg jawap tu bagitau, normally, nombor yang tidak di top-up akan expired (mati) dalam masa 50 hari. Jika bernasib baik dimana nombor tersebut tidak digunakan untuk orang lain, atau tidak diminta oleh mana-mana pengguna, maka hayatnya adalah lebih panjang.
Bagaimanapun, apabila sudah melebihi 50 hari, nombor tersebut tidak akan dapat di top-up lagi tapi masih boleh di reactive kan. Ertinya, nasib saya agak baik hari ini. Nombor tu masih okay dan tak mati lagi. Belum masuk program guna semula oleh Celcom.. hihihi thanks God!

Celcom Customer Careline tu cakap, hal macam ni mesti diurus kat Celcom Branch terdekat dan fee untuk dibayar ialah RM30.00 sahaja.

Maka saya pun bergegas lah ke cawangan celcom, nasib baik ia tidak jauh dari rumah.
Document yang mesti ada:-  
IC (Jika nombor itu bukan register atas nama korang, perlulah membawa IC copy dan authorization letter yang ditanda tangani oleh si pemilik nombor SIM card tersebut)
Setibanya di Celcom, saya terus mengambil nombor giliran dan tanpa menunggu lama, giliran saya sudah tiba, uhhh cepatnya! Mcm tunggu 3 minit saja. 

Simple steps:

  1. Tell the staff the number that you want to reactivate
  2. Show Your IC, the staff will ask you to fill up a form. You fill up your name, IC # and signature.
  3. The staff on duty will copy your IC for the address to be entered into their system.
  4. After an hour or less the number is reactivated. For your reference,  you will get the copy of the form that you've filled up.
The staff was friendly. I did the customer feedback while waiting.

The Celcom Touch Screen Questionnaire


Tak sampai seminit pun utk memberi feedback, sebabnya ialah 3 soalan sahaja. Tekan-tekan screen sambil senyum-senyum sendiri.. Jakun nyaaa!!


Sebenarnya, semua soalan yg tertera di screen adalah berdasarkan efficiency staff celcom yg bertugas..  Saya jawap soalan kesemuanya "Excellent" Kalau staff tu tak excellent, sorry la nak bagi feedback baik kan..  Okay.. my problem is solved. Thank you celcom ♥♥♥




36 comments:

  1. Mesti mau pi celcom centre jua ka?atau bagaimana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya, mesti celcom centre, tapi call celcom dulu lah, tanya masih boleh kasi aktif balik atau tidak.

      Delete
    2. mau tanya..ada tidak contoh authorization letter yang ditanda tangani oleh si pemilik nombor SIM card tersebut.? mohon contohnya boleh?

      Delete
    3. Klau simkad dh mati tk boleh pakai langsung tu cmna sis ble hidup lg kh..sbb sy ada simkad celom dh mati lngsung tiada line sdh..

      Delete
  2. kena bayar 30 ringgit ke ?

    ReplyDelete
  3. bukan ke no celcom centre 1111 ke sis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. no 1111 kalau buat panggilan dari no celcom.

      Delete
  4. No celcom saya dah expired...macam mana saya nak dapat kan balik no saya tu ye?ada cara lain tak nak dapat kan no saya balik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Simkat saya sudah mati. Gimana menhidup kan kemali

      Delete
  5. Nak jimat gna ni..hanya berkongsi
    http://onexox-simkad-jimat.blogspot.com/
    http://simcards.onexox.im

    nice blog

    ReplyDelete
  6. thanks for sharing. good info.

    ReplyDelete
  7. PERCUMA!!
    Saya membekalkan lebih daripada 100 sim kad onexox PERCUMA kepada semua pengguna CLIXTER
    Sekiranya berminat boleh email saya azrin@onexox.com.my atau boleh hubungi terus 0111-3048856.

    ReplyDelete
  8. kalau nak reactivate bawak ic je eak..simcard x ade pun xpe kan..

    ReplyDelete
  9. Kalau pergi blue cube boleh ke instead of celcom centre?

    ReplyDelete
  10. kalau number dah ditermined memang xdak harapan ke nak dapat balik number tu?

    ReplyDelete
  11. kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan om AGUS pula yang telah memberikan
    angka ritual kepada saya yaitu 4 angka dan alhamdulillah langsung tembus. sekali lagi makasih ya OM karna
    waktu itu saya cuma bermodalkan uang 300 ribu dan akhirnya saya menang. Berkat angka GAIB hasil ritual Om AGUS
    saya sudah bisa buka usaha yaitu BENKEL MOBIL/MOTOR dan TOKO SEMBAKO kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari
    sebelumnya,bagi anda yg ingin seperti saya silahkan HUB/SMS OM AGUS di nomor hpnya: 085_397_766_615 ramalan OM memang memiliki ramalan GAIB” yang dijamin tembus.,SALAM Sukses semuanya tanks

    ReplyDelete
  12. Saya da buat....tp masih belum aktif lg nihh...line pun tidak dapat lg..not network coverage..hp ckp

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum, macam mne ep kalau no tu bru j mati sbb Blum topup.. Tpi tuan punya no tu ada di luar negara, mcm mne nk reactive dri sana ?

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum, macam mne ep kalau no tu bru j mati sbb Blum topup.. Tpi tuan punya no tu ada di luar negara, mcm mne nk reactive dri sana ?

    ReplyDelete
  15. Thank you for the info. Saya pun tak perasan nombor dah expired. Adoila. Sayang sebab dah bertahun2 pakai. Harap masih boleh dapatkan semula nombor ni. Thanks untuk blog post ni (y)

    ReplyDelete
  16. Bolekah no celcom di aktifkan tanpa sim .

    ReplyDelete
  17. Kena pegi celcom center, bangang! Seharusnya celcom bagi amaran @ pengatahuan kepada pengguna sebelum menyekat no! Tak saharusnya begini,

    ReplyDelete
  18. Kalau second time kene terminate kene bayar rm 30 juga eh?

    ReplyDelete
  19. Kalau terminated macama mana? Nak dapat balik no tuuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. no. sy pun kne terminated jgk..padahal baru 2 bulan x top up, sepatutnye macam situasi di atas je..boleh reactivate blk, tp celcme centre tu ckp tak boleh..klw nak, dy aktifkan kepada line..huhu,

      Delete
    2. Jdi perlu aktifkan or reload dulu lah baruk pergi celcom centre,or mcmne? Sb dia bolh buat emergency calls only,so ada harapan lagi ke?

      Delete
  20. Assalammualaikum semua Sya tak topup dalam 2bulan boleh dapat balik tak

    ReplyDelete
  21. Mcm mane nak dapat balik ye nomor dah mati dekat 1 bulan nie

    ReplyDelete
  22. Macam mana nak cari wasap lama yang saya sudah guna tiba tiba hilang

    ReplyDelete
  23. Saya nak tanya ni Celcom saya dah tak aktif tak ada signal boleh saya nak aktif semula no Celcom ni

    ReplyDelete